Cheese cake alá Jul

Middagen blev grymt bra.. den ligger fortfarande delad första plats med gorgonsola pastan enlig Jim.. och även Jonathan gilla den =)
Till efterrätt blev det Julcheese cake... och jag tänkte faktiskt skriva ner receptet till er... om även ni skulle vilja göra den nu till Jul... Både Jonathan och Jim älskade den... Jonathan fick även med sig den lilla bit som blev kvar hem till sig så att Olivia får smaka imorn =)

Julcheese cake



ingredienser:
75 g smör
35 pepparkakor (ca 150 g)
250 g vit choklad
75 g mörk choklad 
400 g philiadelphiaost ( två paket á 200 gram)
1 dl kesella
1 dl socker

  1. Smält smöret och smula sönder pepparkakorna. Tillsätt sedan smöret i pepparkakssmulorna och blanda runt. Tryck sedan ut blandningen i en form med avtagbar kant... ( på ca 1 ½ liter) Grädda botten i 175 grader i ugnen ca 10 minuter.

  2. Smält den vita chokladen i vattenbad. Grovhacka den mörka chokladen. Blanda philiadelphiaosten, kesellan och sockret för att sedan tillsätta den vita chokladen under ständig omröring. Blanda sedan ner den mörka hackade chokladen.

  3. Fyll formen, med pepparkaksbotten, med blandningen och ställ den svalt till servering, eller i frysen och ta då ut den en timma före servering.
    Garnera med riven vit- och mörkchoklad... eller om du vill ha extra snitsig med lingon.

Det har verkligen varit en jätte trevlig kväll... och cheesecaken blev betydligt bättre än vad jag trodde den skull bli!
Så jag kan verkligen rekomendera den.
Den kan bli ett utmärkt bra brytning, som efterrätt, till julbordet.
Jag ska till och med baka den till svärmor så att hon får den på julafton... så kan vi alla, som ska vara där, äta den som en god "lyxig" efterrät =)

Nu blir de strax läggdags för mig... även om jag inte är så jätte trött, men det kommer antagligen bli en jobbig dag imorn eftersom jag ska till Tomas, så då behövs sömnen.
Jag hoppas att Tomas blir glad för cheesecaken jag bakat till han... jag baka en likadan som efterrätten idag. Och så kommer han få det Julkort jag har gjort oxå...
hihi

Godnatt min sköna läsare!

 


Mina kommentarer
Emelie säger:

Tack för receptet! Jag ska absolut göra den inom kort. Puss

2009-12-18 @ 08:55:39
URL: http://emeliesmatdagbok.blogg.se/

Kommentera kan du göra nedan:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback