Svininfluensan?




Att ta vaccinet eller inte?
Att vara eller inte vara?
... det är de största frågorna jag ställer mig i dagens läge.

Folk verkar tro att om man tar vaccinet så smittar man inte... vilket är helt fel!
Den enda du skyddar genom att ta vaccinet är dig själv.
Men det behöver inte betyda att du kan föra smittan vidare.

Vad media framförhåller verkar vara att du varken smittar eller blir sjuk om du tar vaccinet, vilket är fruktansvärt fel.
Du slipper bli sjuk själv, men har du fått bakterier på dig så kan du föra smittan vidare ändå.

Detta är inget som varken media vill ta upp eller folket vill höra...
Därför tycker jag det är extra viktigt att poängtera detta!

Jag säger som såhär:

* Vill du inte bli smittad: Ta vaccinet

*Vill du inte föra eventuell, latent, smitta vidare: Sprita händer, dörrhandag, va extra noga vid offentliga platser och be dina nära och kära att ta vaccinet, så smittar du iaf inte dem.


Ibland kan jag bli arg när inte hela sanningen kommer ut till folket via media...
Jag hoppas att fler folk, än vad jag tror, har fattat detta redan från början: att man kan smitta även om man tagit vaccinet.



Detta har jag sett på en sida, där jag brukar vara inne. Och jag blir rädd när folk tror att man inte längre kan bära smittan efter man har vaccinerat sig.
Visst jag kanske har missuppfattat detta inlägg...  (jag hoppas faktiskt att jag har gjort det, om jag ska vara ärlig)
För jag vill tro att folk är smartare än så..
Jag vill inte på något sätt påstå att jag är smartare än någon annan eller nåt sådant, för det är jag inte.
Men har man läst medicin och sjukvård så förstår man att man även kan smitta även om man själv blir behandland.
Därför är det extra viktigt med hygien... framförallt vid, exempelvis, denna pandemi.


Jag hoppas att folk förstår att jag menar bara väl med detta inlägg.
jag vill inte på något sätt förhindra denna multivaccination...
Jag tycker absolut att dem i riskgrupperna ska ta vaccinet... för dem behöver dem mer än vad kanske jag skulle behöva den.
Däremot vet jag inte om jag själv ska ta det... om jag inte måste.
Jag har ännu inte funderat klart inom denna fråga.
Jag vet det att om jag skulle få denna svininfluensa så har jag bättre försvar mot eventuella mutationer av viruset än vad jag skulle ha om jag ha tagit vaccinet.

Nu har jag fått lättat mitt hjärta inom detta... har tänkt på detta väldigt länge.
Jag hade hoppas på att det hade tagits upp mer i media om hur smittan även kan överföras även om man är vaccinerad.. men man kan inte få allt

Som sagt, vaccinera er om ni inte vill ha den, är i riskgruppen eller bara för att.
Egentligen bryr jag mig inte så jätte mycket över hur ni gör.. huvudsaken är att ni mår bra över erat beslut
Jag kan dock tycka att denna hysterin krign över "svinis" är överdriven... men det är säkert bara jag som tycker detta :S
Jag kommer säkert få äta upp dessa ord som jag skriver om svinis... men de e smällar jag får ta.
Kanske ligger jag här om ett par dagar å e dunder svinis *peppar peppar ta i trä*

du kan föra över smitta trotts vaccination


Imorgon har de dock stötit ihop massa strul och"problem" så jag kommer inte kunna fika med My imorn :(
men jag hoppas hon har fått mitt sms så att vi kan boka in en dag nästa vecka istället. =)
vill verkligen träffa henne. Hon är verkligen en helt underbar människa, iaf det jag känner =)

Nu har dock mina sömnpillar börjar verka, så nu e de dags för sössa kudden =)
längtat hela dagen :D

Sössa gött och dröm söta drömmar



Mina kommentarer

Kommentera kan du göra nedan:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback