shit asså

Jag kände för, ungefär, en timme sedan att det lukta brand och jag titta ut genom fönstret.
Det visade sig att det hade börjat brinna i en lägenhet i grannhuset.
Två brandbilar står och håller på att göra sig iordning och även en ambulans stog där.
Efter en stund kom ytterligare en brandbil... och det rök som bara den från taket.


Jag satte mig på soffans ryggstöd och kollade ut genom fönstret... och hoppades på att ingen skulle komma till skada.
Brandmännen gjode sig klara för rökdykning och de evakuerar hela huset. Som tur va var det nästan inga hemma.
De tar fram nån form av plastpåserör, som jag tror är någon slags tunnel för att andra boenden (i den uppgången) ska kunna krypa ut genom den.  Ja jag vet inte exakt... men jag tror det.


Vad jag kunde se så kom ingen tillskada, ambulansen åkte efter en stund, tomm, för det fanns ingen kvar i den uppgången som det brann i.


Nu är det bara två brandbilar kvar, och vad jag kan se så håller de på att packa ihop.
En polisbil är här nu oxå och pratar med brandmännen oxå... antagligen för att se om vad det är som hänt, om de va en olycka lr inte.


En till brandbil har åkt nu.


Tur att ändå ingen var hemma, även om det måste ha varit någon som ringt brandkåren.
Skönt att ingen kom till skada.
Vad jag kunde se så kan nog hela den lägenheten vara skadad och kanske även närliggande lägenheter kan vara rökskadade.


Tänk vilken tur att vi har sånt bra fungerande system här i Sverige.
Det är läskigt att veta att när det gäller brand handlar det om minuter, kanske till och med sekunder, innan det är försent... innan branden är för stor för att kunnas släckas.
Men brandmännen var här i tid.. och nu hann inte branden bli så stor.



Nu börjar min feber komma tillbaka... fan oxå, den va borta i morse.
Så jag få lägga mig i soffan å dricka mera té.


kram


Mina kommentarer

Kommentera kan du göra nedan:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback