Recept på semlor

Jag har fått förfrågan om receptet på semlorna... och jag tänkte att jag kan lika gärna dela med mig det till alla mina läsare. Det är väl värt mödan, om man säger så


Receptet på själva degen:

50 gram jäst
5 dl standardmjölk
1 ½ dl socker
2 tsk malen/stött kademumma
½ tsk salt
ca 14 dl vetemjöl lr vetemjöl special
150 gram rumstepererat smör

Börja med att smula jästen i en lämplig bunke.
Ta sedan saltet och strö över jästen, låt sedan saltet "smälta" jästen... du kan blanda lite runt i bunken med hjälp av en gaffel för att underlätta. (gör man på detta sättet behöver man inte värma varken smöret eller mjölken till 37 grader... och behöver inte vara rädd för att svampen i jästen ska "dö")
När jästen är upplöst blandar du ner mjölken, smöret, sockret och kademumman.
Under omröring tillsetts sedan mjölet.
Ta så mkt mjöl som behövs till degen är slät och släpper från bunken. 
Låt jäsa i 1 timme.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord.
Dela och rulla ca 28 mellanstora bullar.
( du kan välja storlek själv här, vill du ha större semlor så gör du större bullar... och vill du ha mini semlor så gör bullarna mindre)
Lägg bullarna  med jämna mellanrum på plåtar med bakplåtspaper och låt dem jäsa under duk i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader
Du gräddar sedan bullarna i mitten av ugnen i ca 12 minuter. Beroendes på den storleken du gör på bullarna kan denna tid variera.


Fyllningen i bullarna:

Mandelmassa i eget tycke (kanske ca 200 gram)
Vispa ca 5 dl grädde (även där vispar man hur mycket man vill ha, men det går åt mer grädde på bullarna än vad man tror)
Florsocker till pudring

Skär av ett litet lock på varje bulle.
Riv madelmassan grovt på ett rivgärn och gröp ur en del av inkråmet i varje bulle.
Lägg madelmassa i "hålet".
Lägg önskad mängd grädde på bullen och sätt på locket.
pudra över florsocker över semlorna

Nu har du vanliga semlor liggandes framför dig... mums

Men för er som är lite "modigare" och vill testa på semlor med en tvist
(ja man kan göra båda om man vill oxå)

Du gör bullarna som ovan men ändrar lite på fyllningen.

Fyllning med tvist:

Mandelmassa
tinade (frysta) hallon

I det hålet man gröpte ur bullarna la jag i, kanske, tre eller fyra, frysta, tinade, hallon innan jag la i min önskade mängd mandelmassa.

Hallongrädde:

Vispad grädde
tinade (frysta) hallon.

Jag lät hallonen rinna av i en sil innan jag vispade ner dessa i grädden.
Vispa ner hallonen i grädden.


Hur jag gjorde:

Jag gjode hälften hälften.
Jag använde mig av totalt 250 gram frysta hallon. (jag älskar hallon och tyckte det va otroligt gott när man gjorde dem semlorna med tvist.. jag gillar det syrliga i dem)
Jag är själv inte så förtjust i mandelmassa så jag använde nog knappt 200 gram.

Det bästa med att göra hemma gjorda semlor är att man kan bestämma helt själv hur man vill ha dem

Jag hoppas ni har förstått min beskrivning och att era semlor blev lika goda som mina

Mina kommentarer
Emma Damm Drawings säger:

Åh gud tack så hemskt mycket! :-) Ha en fortsatt fin söndag :-)

2010-01-31 @ 18:44:48
URL: http://emmadamm.blogg.se/

Kommentera kan du göra nedan:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback