Lärare och medlare

Nu var det ett tag sedan jag bloggade... det har varit väldigt mycket tankar i mitt huvud, tankar som jag, för en gång skull, inte orkat dela med mig.
Men nu är allt bra igen :)
Det som sög getpung har löst sig, och mitt liv är bra igen :P


I lördags firade jag och min kille våran 3årsdag, som visserligen va i söndags.
Vi var och såg Princ of persia. Gud vilken bra film, och oj vilken läckerbit som spelar huvudrollen. Han är min nya pixpax, förövrigt :P  muumms asså :love:


Ni ser juh, man kan inte motstå honom *dregglar*


Sedan gick Jim och jag och åt etiopisk mat, Det var spännande.

Det bjöds på många skratt hela den kvällen och vi hade verkligen jätte roligt.
Jag har idag träningsvärk i magen för allt skrattande :P


Denna veckan kommer jag prova på att jobba 7-14 måndag-fredag.
Ska bli spännande och se om jag klarar detta.


Idag är jag iofs halvt slut, även om det har varit lugnt på jobbet.
Det har varit en konstig stämning på jobbet som jag tror har tärt på mig.
Vi har fått en ny praktikant, och då ägaren är på semester denna veckan så har han inte varit där.
Det är en jätte gullig tjej på 16 år som ska praktisera i 8 veckor.
Hon verkar vara jätte go faktiskt.
Men eftersom hon inte är 18 år får hon inte vara i kassan.
Och en av ägarens anställta, som är lite äldre, 72 år, ( hon jobbar där 2-3 ggr i veckan)
Hon är väldigt hård, och har svårt för de unga tjejerna. Och hon ville inte lära, denna nya tjej, nåt alls. Som om denna äldre kvinna tror att man automatiskt ska kunna allt när man kommer in som ny.
Så jag fick bli den som försökte lära henne göra våra baguetter och sallader och sådant, allt eftersom jag fick beställningar.
Det är juh inte kul och gå på en arbetsplats och inte få göra något, eller bara för göra det som ingen annan vill - typ städa.
Jag vet hur det känns att vara ny och inte kunna något... så jag vill änna vara skyst och lära henne de jag kan.
Och dessutom vill denna tjej göra grejer, hon vill lära sig... vilket jag tycker man ska ta vara på.
Även om hon inte får ha hand om pengarna så tycker jag att hon kan få lov att göra baguetter och sallader. Så kan vi som kan och får, ta emot pengarna...


Denna äldre kvinna tycker inte om när man inte jobbar, om man är "lat" som hon säger. Och hon tycker att dessa unga tjejer är "lata".
Men hon vill heller inte att de ska vara i köket, så det blir juh ganska så svårt för de unga tjejerna att hitta på något att göra.
Och eftersom denna äldre kvinna är väldigt baschk (hur de nu stavas) och hård så är de yngre rädda för henne, och tycker hon är elak. ( vi har nämligen en till praktikant som är 16, men hon har varit där ett par månader, så hon kan allt lite mera)
Jag hamnar väldigt mkt i klämm, för ingen av de (varken den äldre eller de yngre) vill förstå varandra... så de kommer till mig och berättar vad de tycker.
Och jag är en person som tycker om de flesta människor, och jag kan förstå de flesta... lr så, och jag försöker då medla.


Så idag har jag både varit "lärare" och "medlare" och detta har tärt väldigt mycket på mina krafter... så nu är jag jätte trött.
Jag vet att jag egentligen är för snäll... för egentligen ska jag inte ta på mig detta som jag har gjort idag. Men jag tycker lite synd om den nya praktikanten, för hon vill så gärna men den äldre tillåter henne inte, lr vill inte lära henne.
Så jag lär denna nya tjej de jag kan... fast jag själv bara arbetstränar.
Och jag vill inte heller vara otrevlig... framför allt då som denna nya tjej gärna kommer till mig och frågar, så jag kan liksom inte heller neka henne min hjälp.


Jag tar lätt på mig sådanna här saker, för jag har svårt att säga ifrån. Pluss att nya gärna kommer till mig för att jag är snäll och trevlig.
Så har det varit på alla mina jobb...
Men idag känner jag att det har tärt mycket på mig, mycket mer än vad jag hade trott att det skulle göra.


Nu ska jag bara ta de lugnt... och gå och lägga mig tidigt. :)


Kramar

Mina kommentarer

Kommentera kan du göra nedan:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback