Ensam barn

Dagen som började så bra känns inte så bra längre...
Jag är ledsen och har lyckats fälla två tårar... men mest gråter jag i hjärtat.


Jag fick frågan på jobbet idag om jag hade syskon...
och dessvärre är svaret nej, inga biologiska syskon... några fostersyskon har jag.
Som "svar" på det fick jag: ja då hade du hela mammas uppmärkansamhet?
Visste inte helt vad jag skulle svara där... Ja? nej? delvis?
Vad skulle jag säga?
Nja under tiden i Spanien så försökte jag vara hemifrån så mkt jag bara kunde för att min mamma blev antingen slagen eller var full som ett ägg... så mycket uppmärksamhet från mamma fick jag inte, inte från "pappa" heller för den delen... den uppmärksamhet jag fick var inte positiv!


Om jag någonsin hade min mammas fulla uppmärksamhet vet jag... jag tror hon försökte så gott hon kunde, bakom sina egna problem. Mamma försökte uppfostra mig till en bra människa... och delvis har hon kanske lyckats.
Men om jag har haft full uppmärksamhet bara för att jag var (och är) ensambarn?
Med en alkoholist till mamma, oftast nykter men med mkt smärta och ångest...


Längtan efter syskon har alltid varit stor.
Men hur hade det sett ut om jag hade haft syskon?
De som inte ens kunde ta hand om mig.
Längtan var som starkast i Spanien, det va där jag behövde någon som mest.

Jag och min familj flytta dit när jag var fyra år.
Jag, mamma och pappa.
En tillsynes väldigt trevligt och öppen familj.
Men de skulle bara veta vad som dolde sig under ytan.


När man kan låta ett litet barn springa på gator och torg helt själv.
Söka kontakt med alla som hon stöter på.
Vill inget annat än att få komma därifrån.


En liten flicka på fyra år som får ta hand om sin mor när hon ligger och spyr. Som får försöka rätta till maten som har blivit vidbränd, för att ingen ska råka illa ut.
Hoppas att få uppmärksamhet från en mor som inte tycks veta att hon finns.
Försöker skapa ett tryckt och bra hem till sitt älskade syskon som hon hoppades skulle komma en dag.


Har en far som försöker göra allt för att livet ska bli surt.
En tablett om dagen som nersköljes med ett glas sprit.
Sen får man hoppas att han blir på ett gott humör.
Att tassa runt på tå och hoppas på att han skulle försvinna, bara för ett par timmar.
Då visste man att då kunde man leka.


En far som ville att man ska vara en snäll, duktigt flicka.
Och man gör inget annat än hans önskningar, för då vet man att han älskade än.
En far som kastar hundvalpar från balkonger för att man inte gjorde som han sa
En far som inte kunde sluta slå, förrän mor fick gå emellan vilket var allt för sällan.
En far som låser in en på sitt rum, för att det är skoj
Tvingar sin dotter att kissa i sina leksaker för att sedan hälla ut det genom fönstret.


En mor som mestadels ligger till sängs, för full för att stå.
En mor som låter en far ligga i sin dotter säng när flickan sover
En mor som alltid är hemma, men aldrig där.


De låter sin flicka gå till kiosken för att köpa cigaretter med alldeles för mycket pengar
Livrädd för att köpa fel, eller tappa pengarna.
Går och frågar vuxna arbetare om hon kan få en femma för att hon har tappat en.
Livrädd för att gå hem, för hon vet vad som väntas.


Har en flicka som gör allt för att slippa vara hemma.
Letar ständigt efter någon att vara hos.
En flicka som går runt på gator å torg helt allena.
Letandes efter en trygghet som inte finns.
Och önskar in ett syskon för att slippa vara själv.


Jag är inte bara ett ensambarn jag är oxå ett ensamt barn.





Mina kommentarer
Clara säger:

Jag blir tårögd när jag läser vad du skriver. Mina tankar är med dig.

2010-03-11 @ 15:48:04

Kommentera kan du göra nedan:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback