vatten över huvudet

Jag tror att jag har tagit mig vatten över huvudet!!!!!!
Hur dum får man lov att vara egentligen.
Börja som nyexaminerad sjuksköterska på en helt ny akutavdelning!!!
Guud asså... Jag vet inte om jag kommer klara detta.
 
Igår efter jobbet kände jag nästan en hopplöshet.... jag kan juh ingenting!!!! INGENTING!!!!!
jag blir så impad av alla som jobbar där på hur mkt dem kan... till och med undersköterskorna är helt otroligt duktiga! de kan så ofantligt mkt!!! de kan till och med hur vissa läkemedel verkar å komplikationer till det!!!! Fantastiskt!!!!! 
Men där står jag som ett fån!!!! Känner mig helt lost!!!
 
Allt är så annorlunda från där jag tidigare har jobbat som undersköterska.... Helt nya system! å det system jag känner igen använder de sig jätte annorlunda av än vad jag är van vid. 
Rutiner, arbetessätt, apparater och system HELT NYTT!!!!! jag känner mig som ett ett barn som ska lära sig att gå....
 
 
Jag förstår inte hur jag ska klara av det här faktiskt!
Varför började jag inte som sjuksköterska på den akutmottagning som jag känner till, där jag har jobbat tidigare och jag känner till alla rutiner????? även om de oxå skulle kännas svårt....
Eller varför tog jag inte jobbet i hemsjukvården?????
Varför sätter jag mig sånna här situationer????

 
Jag lyckas inte ens med de allra enklaste sakerna där... klarar inte ens av att sätta en PKV (en såndär infart i kärlen där man kan ge vätska, läkemedel med mera).... jag har lyckats ta ETT blodprov....på flera försök...
 
Å även systemet med remisser och ettiketter på blodproven är helt annorlunda!!!! Även där känner jag mig helt lost!!!! 
 
 
Patienterna har frågat mig om jag är praktikant!!! iofs snällt.... men de ser juh på mig att jag känner mig helt förrvirrad.... jag kan juh inget där!!!!!
 
 
Personalen är iaf helt underbara... de frågar hela tiden hur det känns och lyssnar förstående...
De säger oxå att de är helt oki att känna sig helt lost... att de ibland sätter sig i bilen påväg hem å gråter för att allt har kännts så jobbigt... (de har ingen personal sagt på det tidigare stället jag arbetat på)

Det är en väldigt bra stämmning bland personalen på denna akutmottagning... de verkar ha en riktigt bra sammansvärjning och de verkar ta hand om varnandra!
De är jätte snälla, och tycker det är roligt med frågor... och de verkar förstå att det kan vara jobbigt att börja jobba där med allt vad det innebär.
Det känns skönt iaf!!!!
 
 
Jag känner juh ingen där (vilket är förståligt) och det gör det lite svårare för mig... tror jag...
Jag vill inte känna mig dum.... okunnig... främmande... ja allt vad jag känner just nu...

Jag får försöka tänka att jag bara har varit där två dagar... å min tredje dag ikväll... och att det inte är konstigt att jag känner som jag gör.... men det är ändå jobbigt...


Dessutom vet jag inte hur jag ska pressentera mig! Sjuksköterska???? Jag!!!! Jag har juh inte min legitimation än, jag är inte färdig än.... men jag ska jobba där som sjuksköterska i sommar...
Jag vet inte hur jag ska förhålla mig i den rollen heller....
 
Jag är en duktig undersköterska, en roll som jag känner mig bekväm i... en roll jag kan, och har inga svårigheter att anpassa mig i....
Men nu... Sjuksköterska!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?! jag?!?!?!?!?!?!?!
Allt jag lärt mig har fallit bort.... jag kan det mest basic.... 
Jag kan förklara för mina vänner vad de ska göra om de har problem (sjukdom) jag vet (oftast) vilken instans de ska vända sig till om de har problem...
 
Men nu ska jag se och försöka förutsäga vad som kommer ske med en patient som kommer in... 
Usch! Vad har jag gett mig in i????!!!!!!
 
Jag hoppas att de kommer kännas bättre idag... att jag kan göra nåt, ge något läkemedel till nån patient.... känna mig bekväm med nåt....

åhh vad fan har jag gett mig in i????!!!!!!
shit asså... jag har nog verkligen tagit vatten över huvudet!!!!
 
fan oxå!!!!!
 
 
hoppas ni får en bra dag iaf!!!
kramar
 

Mina kommentarer
Nyexad SSK säger:

När du skrev det här inlägget för nästan ett år sedan kände jag vartenda ord du skrev. Jag förstår vartenda oro och rädsla du hade i din kropp. Jag börjar själv som nyexaminerad ssk på måndag och är skit nervös. Det känns som om man går från att vara en liten pojke till att bli en man på några veckor.

Hur går det för dig nu på akuten? Tycker det är modigt att börja på akuten som ny men sedan så är det så att man kan inte allt på en gång. Det är okej att inte kunna något i början. Det är okej. Vi har sådana prestationskrav och vi är så avundsjuka och vi jämför oss med varandra hela tiden vilket är fel. Vi jämför oss med personal som jobbat i flera år eftersom att vi själva vill vara lika bra som dem.

Det viktigaste är att tro på sig själv och att ge sig tid. Det jag hatar mest är PRATOR (VPL) och att svara på alla frågor som anhöriga oftast har. Skönt att man går måndag kväll så att man kan börja lugnt och ej i stressen på morgonen.

2014-01-18 @ 13:58:24

Kommentera kan du göra nedan:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback